Concert met Kessenich

09-10-2024

Fanfaremuziek over grenzen heen, Peij ontvangt Kessenich.

Op zaterdagavond 19 oktober ontvangt fanfare St. Joseph Pey de muzikanten van fanfare De Vriendenkring uit het Belgisch-Limburgse Kessenich. Het is weer heel wat jaren geleden dat de Peijer fanfare samen concerteerde met een muziekvereniging uit de Belgische grensstreek.

In de voorbije jaren hebben de muziekverenigingen uit België een enorme muzikale groei doorgemaakt. Dit is o.a. te danken aan de kwaliteit van de Belgische muziekscholen waar de leerlingen volop de kans krijgen om hun talenten te ontwikkelen.  Naast de streekorkesten, waarvan fanfare De Kempenbloei uit Achel een van de bekendste is, timmeren ook de verenigingen uit de kerkdorpen aan de weg.

Fanfare De Vriendenkring uit Kessenich is één van deze verenigingen. Opgericht in 1882  neemt De Vriendenkring sinds 1909 deel aan concoursen. In 2022 namen de muzikanten uit Kessenich deel aan het WMC in Kerkrade in de 3e divisie en werden met 93,94 punten internationaal kampioen.  De fanfare van Kessenich heeft een nauwe band met de Nederlandse buurgemeenten. Van 1949 tot en met 2011 lag de muzikale leiding bij louter Nederlandse dirigenten. Sinds oktober 2016 staat De Vriendenkring o.l.v. dirigent Toon Rutten.  Toon Rutten is een ‘kind’ van De Vriendenkring. Naast dirigent van De Vriendenkring is Toon Rutten ook 2e dirigent van de Koninklijke Harmonie van Thorn en dirigent van de Koninklijke Harmonie St. Martinus Opgrimbie. Als muzikant is hij verbonden aan de Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Gidsen.

Het eerste gedeelte van het concert zal worden ingevuld door de Peijer fanfare. Onder leiding van Guido Swelsen zal een geheel vernieuwd programma ten gehore worden gebracht. Werken van uiteenlopende genres staan op het programma. Een compilatie van bekende composities van George Gershwin, El camino Real van Alfred Reed, October van Eric Whitacre. Tijdens het concert zal ook stilgestaan worden bij de herdenking van 80 jaar bevrijding middels de uitvoering van Fields of Deliberation van de Belgische componist Kevin Houben.

Het concert zal plaatsvinden op zaterdag 19 oktober, Pejjerhaof Houtstraat 7 te Peij en begint om 20:00 uur.

In het voorjaar van 2026 zullen de muzikanten van St. Joseph een tegenbezoek brengen aan Kessenich dit in het kader van de voorbereiding van fanfare St. Joseph op deelname aan het bondsconcours van de LBM op 12 april 2026.